Press "Enter" to skip to content

התקנת מעלית לצורכי נגישות

היום מודעים הרבה יותר לצורך הבסיסי של נגישות עבור כל אדם במקומות ציבוריים. התקווה היא שהמודעות הזאת תעבור גם לבתים פרטים ואנשים בעלי מגבלות תנועה יוכלו לנוע בחופשיות גם בהם. חשוב לבין שעבור נכים או אנשים שמוגבלים בהליכתם או בטיפוס מדרגות מעליות הן פשוט הדרך היחידה להגיע ממפלס אחד למפלס אחר. ההרגשה של החופש והעצמאות שלהם תלויה בכך ואם אם לא מקבלים גישה נוחה למקום העבודה שלהם או לביתם זה יכול להוביל אותם לסבל של ממש. לכן המדינה חוקקה לפני כמה עשרות שנים חוק על פיו כל בניין חייב להיות בעל נגישות לאנשים בעלי מוגבלויות שונות ובמידת הצורך לבצע התקנת מעלית לשם כך.

מעלון או מעלית

הנגישות באה לידי ביטוי, לפני כמעט כל דבר אחר, ולכן התקנת מעלית בבניין מגורים הפכה פופולריות הרבה יותר בשנים האחרונות. בבתים ללא הרה מקום או ללא הרבה תקציב אפשר להתקין מעלון שמתלבש ממש על גרם המדרגות ויכול להעלות ולהוריד בעלי מוגבלויות בין המפלסים.  במידה וניתן, הרוב מעדיפים מעלית מאחר והיא נחשבת יעילה הרבה יותר, למגוון רחב יותר של בעיות שניתן לתפור בעזרתה, כמו עליה של עגלות, משקל כבד וכולי, בנוסף לשימוש עבור בעלי המוגבלות.

חוק הנגישות למבנים

אף על פי שהמדינה אכן חוקקה חוקים וכן ניתן לראות יותר מבנים שמבצעים התקנת מעלית בגלל החוק, עדיין יש כאלו שלא עומדים בו. הבעיה המרכזית היא שהמדינה לא אוכפת את החוק בשטח ולכן עדיין יש מבנים שלוקים בחסר אליהם בעלי מוגבלויות שונות לא יכולים להגיע. מצב הביש הזה הוא לא רק נורא עבורם אלא גם עבירה פלילית של ממש. הגישה הנוחה לאנשים בכיסאות גלגלים או לכאלו הנעזרים בקביים היא איננה מותרות אלא חובה ויש להתייחס אליה ככזו.